Boksihypyn progressio

TennisMob

Jäsen
Viestejä
18
Terve palstatoverit,

Olen viime viikkoina ottanut treeniohjelmaan mukaan boksihypyt, joilla lähinnä tavoittelen nopeutta ja räjähtävyyttä.

Käsittääkseni ideana ei ole hypätä mahdollisimman korkealle boksille polvet hartioissa kiinni, vaan suoritukseen lähtö tulisi ottaa varttikyykyssä ja laskeutumisasento tulisi olla sama kuin lähtiessä, varttikyykyssä. Eli vältetään niitä instagramin ompa outoja "boksihyppyjä".

Noniin eli aiheeseen - onko muilla palstatovereilla boksihyppyjä tai vastaavia plyometrisiä liikkeitä omissa treenirutiineissa?

Itseä lähinnä askarruttaa miten rakentaa maltillisen progression suoritukseen. Nyt teen about seuraavalla tavalla:

4 x 6 toistoa 2-3 min palautuksilla 5kg käsipainot käsissä. Boksin korkeus on 60cm. Jotenkin tuntuu, että tässä tulee
pian raja tuon käsipainon kanssa. En oikein osaa kuvitella boksihyppääväni 20kg käsipainot käsissä, ehkä sekin on mahdollista?

Ehkä olisi syytä yrittää yhdellä jalalla hyppyä tai muuta vastaavaa variaatiota. En tiedä, siksi kirjoitan ajatukseni virtaa tänne :D
 

Pieru

Jäsen
Viestejä
577
Kyllä tuohon hyvä apu on ihan jalkakyykky tuloksen nostaminen.

Jos voimatasoa alkaa jo jonkin verran olla, kontrasti sarjoina noita voi myös ottaa. Eli ensin sarja kyykkyä 1-3 toistoa ja päälle 1-3 hyppyä ja niin lujaa kun pystyy luonnollisesti.

Muutenhan tuohon pätee hyvin samat lainalaisuudet kun muuhunkin treeniin. Painoliivi olisi tuohon paras lisäpaino. Yhden jalan hypyt on niin eri, että jos tavoite on päästä tuolla mainitsemallasi tyylillä mahdollisimman hyvään tulokseen, keskittyisin siihen. Jotain esimerkkiä:

1: Nopeus boxihypyt mahdollisimman räjähtävästi + Kyykky progressiivisesti
2: Kyykky ja boxihypyt kontrastisarjoina
3: Boxihyppyjä progressiivisesti, esim 6*2*op @ 50cm boxi -> 8*4*x-määrä lisapainoa @ 60cm boxi. Tässä siis progressiota toistoilla, sarjoilla, painoilla ja korkeudella.

Kyykkyä tekisin ihan täys syvänä ja välillä tuosta "puolikyykystä" eli vaihtelua voi siinäkin harrastaa. Tai miksi ei voisi ottaa samaan reeniin molempia, kunhan ei ammu sarjamäärää överiksi.

Tarkassa tutkailussa vaan mitä polvet sanoo.

JOS kyykkytulos on suht huono, siellä on se selkeästi paras apu tuohon pompun parantamiseen.
 

TennisMob

Jäsen
Viestejä
18
Kiitos hyvistä ajatuksista. Pitääpä katsoa tuo painoliivikortti. Toki omaan treeniin kuuluu myös highbar syväkyykky jossa käytän greyskull metodia progressioon. Viimeisessä treenissä oli sarjapaino 90kg oman painon ollessa 76kg, joten pikkuhiljaa saan sitäkin hilattua ylöspäin. Takareisiä tulee kurmotettua joko GHR:llä tai mavella.

Tuo mainitsemasi 3. vaihtoehto tuntuu helpoimmalta toteuttaa salilla, joten voisin sitä kokeilla.
 

Pieru

Jäsen
Viestejä
577
Kiitos hyvistä ajatuksista. Pitääpä katsoa tuo painoliivikortti. Toki omaan treeniin kuuluu myös highbar syväkyykky jossa käytän greyskull metodia progressioon. Viimeisessä treenissä oli sarjapaino 90kg oman painon ollessa 76kg, joten pikkuhiljaa saan sitäkin hilattua ylöspäin. Takareisiä tulee kurmotettua joko GHR:llä tai mavella.

Tuo mainitsemasi 3. vaihtoehto tuntuu helpoimmalta toteuttaa salilla, joten voisin sitä kokeilla.

Joo ja nuo kaikki vaihtoehdot voi olla samaa aikaa käytössä. Siulle veikkaisin että riiittää hyvin että teet yhtenä päivänä perus kyykyn, keveämmät hypyt joissa keskityt enempi vaan tekniikkaan ja räjähtävään lähtöön (ennen kyykkyjä). Toisena päivänä sitten tuommosta progressiivista treeniä ja kaveriksi vaikka se mave / ghr.

Hyvä siitä tulee kun ei lähde ahnehtimaan ja pitää polvet kunnossa (y)
 

TennisMob

Jäsen
Viestejä
18
Joo ja nuo kaikki vaihtoehdot voi olla samaa aikaa käytössä. Siulle veikkaisin että riiittää hyvin että teet yhtenä päivänä perus kyykyn, keveämmät hypyt joissa keskityt enempi vaan tekniikkaan ja räjähtävään lähtöön (ennen kyykkyjä). Toisena päivänä sitten tuommosta progressiivista treeniä ja kaveriksi vaikka se mave / ghr.

Hyvä siitä tulee kun ei lähde ahnehtimaan ja pitää polvet kunnossa (y)
Joo, näillä mennään. Hitaasti mutta varmasti, niin paikat pysyy kunnossa. (y)
 

Pieru

Jäsen
Viestejä
577
Joo, näillä mennään. Hitaasti mutta varmasti, niin paikat pysyy kunnossa. (y)

Sehän se on pääasia :) Pitkäkestoisesti ku pääsee ehjänä jauhaa, tulee paras tulos!

Tuommoset hyppy projektit on aina myös mukavaa vaihtelua perus punttailuun. Mielenkiintoisia juttuja (y)
 

Pietari

Jäsen
Viestejä
205
Hypin aina välillä treenin päätteeksi, mutta en boxille vaan suoraan ylöspäin. Salilla on semmoiset kuralätkät katossa n. 5cm korkeuseroin 1-11
Räjähtävyyttähän sillä haetaan.
Itse en painoa mukaan ota vaan koetan mieluummin päästä siihen seuraavaan lätkään. Jos lisäsin painoa, muuttuisi se eri liikkeeksi ja alkuperäinen ajatus nopeasta ja räjähtävästä liikkeestä katoaisi.

Toki jos mietitään tuota boxihyppyä, niin onhan se todennäköisesti edelleen räjähtävä liike jos samalle boxille pääsee lisäpainon kanssa. Itse kyllä nostasin boxia korkeammalle.

Tuo lähtö on tuossa ylöspäin hypyssä aika pieni kyykky, samanlainen kun muutenkin hyppäisi tasajalkaa.

Ja tästä liikkeestähän ei kysytty, mutta oli tarve vastata🤪
 
Ylös