Artikkeli Markku Tikka – Pohkeiden treenaaminen kuntoon

Salille.com

Salille.com
Viestejä
77
Pohkeet-3-artikkeli-620x465-1-e1625039880547.jpg


Facebook-postaukseni pohkeiden kipukynnyksestä aiheutti sen verran kysymyksiä oikeasta tekniikasta pohjeliikkeissä, että otetaanpa asia tarkempaan käsittelyyn. Ensin lyhyt oppimäärä alajalan anatomiaa. Pohjelihas koostuu kahdesta lihaksesta. Päällimmäisenä sijaitsee kaksoiskantalihas (gastrocnemius), joka nimensä mukaisesti on kaksipäinen lihas ja sen alla on leveä kantalihas

Lue lisää täällä.
 

karstizz

Jäsen
Viestejä
159
Suositteletko eristävää pohjetreeniä esim. painonnosto tai juoksuharrastajalle? Voiko sillä kehittää ponnistusvoimaa ja onko iso riski että nopeus yms. ominaisuudet kärsii hypertrofia treenistä?
 

Tomi Takamaa

Salille.com
Viestejä
1 137
Suositteletko eristävää pohjetreeniä esim. painonnosto tai juoksuharrastajalle? Voiko sillä kehittää ponnistusvoimaa ja onko iso riski että nopeus yms. ominaisuudet kärsii hypertrofia treenistä?
Tägätään @Markku Tikka tähän, jos hän ehtisi jossain vaiheessa vastata. En nyt ihan varma ole, puhuiko Markku jostain lomamoodista somessaan.
 

Bronson

Jäsen
Viestejä
809
Suositteletko eristävää pohjetreeniä esim. painonnosto tai juoksuharrastajalle? Voiko sillä kehittää ponnistusvoimaa ja onko iso riski että nopeus yms. ominaisuudet kärsii hypertrofia treenistä?
Tää kiinnostais itseänikin,

Nimim. En ole pinnallinen, mutta forkut ja pohkeet on samankokoiset :D
 

paha ihminen

Jäsen
Viestejä
23
Yksi juttu mitä kannattaa pohje liikkeissä kokeilla, on että heittää ne kengät pois jalasta ja tekee pohjenousut sukkasillaan tai avojaloin. Kun alustan ja jalkapohjan välissä ei ole mitään kengänpohjaa, niin se parantaa huomattavasti sitä tuntumaa juuri siihen isovarpaan puolelle ja vaikuttaa liikeradan pituuteen, kun kenkä ei ole haittaamassa täyttä supistusvaihetta. Itse olen tehnyt pohkeet aina ilman kenkiä.
 

Markku Tikka

Avustaja
Viestejä
9
Suositteletko eristävää pohjetreeniä esim. painonnosto tai juoksuharrastajalle? Voiko sillä kehittää ponnistusvoimaa ja onko iso riski että nopeus yms. ominaisuudet kärsii hypertrofia treenistä?

Tää kiinnostais itseänikin,

Nimim. En ole pinnallinen, mutta forkut ja pohkeet on samankokoiset :D

Juoksuharrastajalle ehdottomasti myös eristävää pohkeiden treeniä salilla tapahtuvan oheisharjoittelun kylkeen ... pohkeiden voimantuotto on erittäin oleellinen osa juoksuaskelluksen ponnistusvoimaa. Juoksuvalmentajissa on jossain määrin kahta koulukuntaa tässä asiassa, mutta vastaan ovat lähinnä vanhojen jäärien osasto, joiden mielestä kaikki muukin saliharjoittelu on saatanasta kestävyysurheilijoille.

Painonnostajien kohdalla taas sama kuin voimanostajienkin eli eristävä pohjetreeni ei sinänsä ole lajin kannalta välttämätöntä. Kukaan ei työnnä tai tempaa sen enempää oli ohjelmassa eristävästi pohkeita tai ei, vaan lajiharjoittelu itsessään toimii tätä ajatellen riittävänä voimaharjoitteluna pohkeille. MUTTA!! Se miksi ohjelmassa olisi suositeltavaa edes jonkin verran "semi-kovaa / osaltaan huoltavasti" eristävääkin pohjetreeniä olla (ainakin harjoituskaudella ja ainakin osassa mesosyklejä) on, että vahvat pohkeet stabiloivat nilkkaa ja polvea eli periaatteessa pohkeissa olisi hyvä olla hieman enemmän voimareserviä kuin vain lajinostot edellyttävät, niin se toimii mahdollisia vammoja ajatellen hyvänä ennaltaehkäisynä sekä ko. nivelten huoltona.

Nämä vastaukset siis nimenomaan lajiharjoittelua / lajivoimaa ajatellen ... se on sitten ihan eri asia, jos ulkonäöllisistä syistä haluaa isommat pohkeet. Mutta ei ne isommat pohkeet sen enempää juoksua kuin painonnostoakaan haittaa, vaan kyllä pohkeet aina sen oman hypertrofisen massansa edestä voimaa tuottavat ja enemmänkin.
 
Ylös