Mä en oo ikinä nähny niin isolla prosentilla samalla salilla isoja naturaaleja, mitä oli +15 vuotta sitten oman kotikunnan punttibunkkerissa. Uskallan väittää 99% varmuudella että ne oli kaikki natuja, kun kulttuuri oli semmonen että proteiinijauheillekin naurettiin paskasesti ja ainoa yleisesti hyväksytty lisäravinne oli kotitilan sianliha.
Näitä koljatteja yhdisti keskinäinen kisailu ja halu olla se salin kovin sälli, kimpassa tietojen ja kokemuksien vaihtaminen, alituinen pähkäily että miten sinne seuraavalle tasolle pääsis ja kova fokus isoihin perusliikkeisiin. Kyllä siellä nitisevässä ja ruosteenraiskaamassa taljassa vedettiin perjantaisin pyssyt turvoksiin ennen kun lähdettiin paikalliseen pystybaariin, mutta vasta sitten kun oli penkattu ja kyykätty pari tuntia.
Ite en vielä tohon aikaan kauheesti punttia väännelly (kaikki nyt yläasteen liikkatunnilla teki ne hauiskääntönsä kun oli salipäivä, mut en nyt lähtis varsinaiseksi vastusharjoitteluksi laskemaan) kun oli kiire syljeskellä ja ajella kaljapäissään mopolla kylänraittia, mutta kyllä se kipinä punnuksien pyörittelyyn tuolla syttyi ja samalla kuva siitä, mitä progressiivinen harjoittelu on, piirtyi aika pysyvästi mieleen. Se on sitä perusjunttaamista vuodesta toiseen ja voi vittu, siitä minä nautin.
Ymmärrän, että nykynuoret hukkaa helposti metsän puilta kun netissä on napinpainalluksen päässä jonkun valmentajana täysin epäpätevän, raamattuviittauksia päänsä täyteen tatuoineen, someseksikkään kuminpolttaja-höyrybodarin copypaskajeesusohjelmat ja katos perkele, sillä on intrahiilarikin tarjouksessa. Kyllähän se silti tämmösen tunkkasen ja ukkoutuneen maalaisen mielestä on lähinnä surkuhupaisaa seurattavaa, kun noiden kattilahattuisten pillipiiparien perässä lauma plumpsahtaa jyrkänteeltä mahaplätsillä jorpakkoon, mutta aikansa kutakin, kaiketi.
Me eletään siinäkin mielessä poikkeuksellista aikaa, että kaikki maailman informaatio on saatavilla taskussa ja vielä täysin ilmaiseksi, mutta sitä osataan hyödyntää esimerkillisen huonosti. Älyllinen ja ruumiillinen laiskuus on nykyajan kuva. Toivottavasti tulevaisuuden ihminen kattoo taaksepäin ja miettii että ei vittu, mitäköhän noikin on kelaillu.
Voi kun olisi minun aikana käyty liikuntatunneilla punttisalilla😒
No kuitenkin se minua joskus vieläkin salilla ihmetyttää että vaikka kaikki maailman tieto on siellä vaikka mukana kännykän näytössä ja saatavilla niin harva näyttää ohjelmallisesti tekevän sellaista perustreenaamista kuin itse usein teen.
Oikeastaan vaikea nähdä monenkaan tekemisissä edes ohjelmallisuutta
En nyt tosin silmä kovana seuraa kenenkään tekemisiä joten voi mennä ohikin.
Nyt tosin yritän itse vähän tottua vähän erilaisempaan ohjelmaan.
Vai olenko jo niin vanha horisko että olen pudonnut ihan uusimpien treeniohjelmien seuraamisesta kokonaan ja ne sijaitsevat jossain netin syövereissä minulta salaisissa paikoissa vaikka pakkistakin olen ahkerasti lukenut.Sory tästä kilpailevalle foorumille poikkeamisesta.
Sinällään kyllä esim.kyykkyä näkyy tehtävän niin siistillä tekniikalla monestikkin että omat kakolankyykkyjullet hävettää.
Ei kuitenkaan oikein koskaan todella tekijää haastavilla painoilla.
No sali jossa käyn ei nyt ole kovin hc henkinen joten melko tavallista kuntoilija porukkaa ilman isompia tavoitteita siellä yleensä näyttää käyvän
Lisäksi käyn siellä aamupäivisin välttääkseni ruuhkat joten voi siellä illemmalla käydä kovempaakin karjuja.
Kyllä siellä rautaa riittää ja suorituspaikat ovat hyvät ja niitä riittävästi. Sekä kolistella ja ääntäkin pitää saa.
Paras ketjusali missä olen käynyt jollei Vatasen saleja lueta ketjusaleiksi.
Tosin en ole käynyt sellaisella mutta sellainen tuntuma on että tässä kylässä tavoitteellisimmat treenaajat käyvät siellä tällä hetkellä.
Kun ei viitsi lähteä ajelemaan kaupungin toiselle puolelle kun tämä sali jossa käyn sijaitsee tuossa 100m:n päässä.
Joo jos PT:lta on peräisin tuo kyykkyjen oikeaoppinen tekeminen niin ovat tehneet hyvää työtä.
En tiedä PT:n työnkuvaa mutta arvelen että se on kohtuullisen vaikeaa kun varmaan tavallisesti joutuu nykyäänkin täysin ilman kuntosali taustaa olevalle henkilölle opettamaan treenaamisen saloja.
Harvemmin varmaan parikymmentä vuotta punttia vääntänyt bodaaja/ voimailija PT:ä palkkaa jos tämä nyt ei ole joku kuuluisa guru tai entinen menestynyt kilpailija.
Sinällään vähän kritisoin PT:ä siitä että opetetaan tietysti oikein kuten pitääkin oikeat suritustekniikat.
Niin niitä korostetaan niin paljon että ainakin minun silmään näyttää että monet sitten vain miettivät tätä oikeaa tekniikkaa ja tekevät liikkeen sitten paljonkaan rasittamatta ettei tekniikka vain kärsisi.
Kun vaikka liikkeen aloittelija tekee vaikka paskemmallakin tekniikalla mutta asenteella niin kyllä se aina johonkin lihakseen ottaa ja kehitystä tapahtuu.
Sitä kyllä tapahtuu kohdelihaksessakin vaikka vähän huonommalla tekniikalla treenaakin kunhan treenaa niin että jotenkin rasittuu.
Tietysti loukkaantumisen riski jos oikein reuhdotaan isoissa liikkeissä huonolla tekniikalla mutta ei kyllä kehitystäkään tapahdu jos ei joskus unohdeta teknisiä yksityiskohtia ja vedetä oman suorituskyvyn rajoilla.
Tietysti tällainen on vaikea sulattaa yhteen mutta totuus on kyllä näin.
No tulihan nyt höpötettyä aikansa kuluksi.