Artikkeli Takamaa: Vapaa takakyykky – “pakollinen” liike vaiko ei?

Salille.com

Salille.com
Viestejä
77
takakyykky.jpeg


Vapaa takakyykky – “pakollinen” liike vaiko ei? Kyykky herättää paljon keskustelua paitsi tekniikan, mutta myös koko liikkeen tarpeellisuuden puolesta. Toiset liputtavat voimakkaasti sen puolesta, ja kertovat sen olevan kuningasliike – “paras jalkaliike ikinä”. Ja he ovat oikeassa. Mutta samaan aikaan

Juttu Salille.comissa
 

Bronson

Jäsen
Viestejä
572
Virkistävän analyyttinen ja ytimekäs artikkeli. Mulle takakyykky on aina ollut todella vaikea liike, siinä missä vapaista kyykyistä mm. etukyykky sopii kuin nyrkki silmään. Teen toki takakyykkyäkin, tällä hetkellä jopa enemmän kuin muita kyykkyvariaatioita, mutta en hampaat irvessä orjallisen progressiivisesti, vaan enemmänkin liikkuvuutta ylläpitääkseni. Kannattaa heittää se dogmaattisuus romukoppaan ja etsiä ne itselleen parhaiten sopivat jalkaliikkeet, niin treenaaminen pysyy mielekkäänä, progressiivisena ja turvallisena.
 

Tomi Takamaa

Salille.com
Viestejä
949
Virkistävän analyyttinen ja ytimekäs artikkeli. Mulle takakyykky on aina ollut todella vaikea liike, siinä missä vapaista kyykyistä mm. etukyykky sopii kuin nyrkki silmään. Teen toki takakyykkyäkin, tällä hetkellä jopa enemmän kuin muita kyykkyvariaatioita, mutta en hampaat irvessä orjallisen progressiivisesti, vaan enemmänkin liikkuvuutta ylläpitääkseni. Kannattaa heittää se dogmaattisuus romukoppaan ja etsiä ne itselleen parhaiten sopivat jalkaliikkeet, niin treenaaminen pysyy mielekkäänä, progressiivisena ja turvallisena.
Kiitokset. Olin itse asiassa ensin kirjoittamassa tästä aiheesta keskustelupalstan treeniosiolle aloitusta, mutta sitten ajattelin viiden rivin jälkeen, että tästä saisi varmaan pääsivulle oivan treenijutun.
 

Anssi

Jäsen
Viestejä
14
Täytyy itsekin todeta, että tosi hyvä artikkeli! Just sopivan pitunen ja niin kuin aiemmin sanottu ytimekäs.

Tätä lisää! (Y)
 

NeuroPhysique

Jäsen
Viestejä
11
Hyvä artikkeli, monelle uutta, monille hyvä kerrata. Määriteltiinkö tuossa takakyykyn oletusarvoinen hyvyysmittari liikkeen etureisikuormituksen perusteella ja lihasten kasvatuksen kantilta? Näin olettaisin, koska keskiössä oli selän suorassa pysyminen -> jyrkkä polvikulma -> etureisidominantti vastuskäyrä. Tähän käyttöön minäkin takakyykkäilen, kantakorko apuna. Entäs ne salilla näkyvät tytöt, jotka taitaavat hangata tarkoituksellisesti kyykkyä puolijullemaisesti pakaran ja takareiden harjoittamiseksi? Näistä kun karsii pahimmat lordoosinäytelmät pois, niin kait heilläkin liikkeensä tarkoitustaan ajaa.
 

Tomi Takamaa

Salille.com
Viestejä
949
Hyvä artikkeli, monelle uutta, monille hyvä kerrata. Määriteltiinkö tuossa takakyykyn oletusarvoinen hyvyysmittari liikkeen etureisikuormituksen perusteella ja lihasten kasvatuksen kantilta? Näin olettaisin, koska keskiössä oli selän suorassa pysyminen -> jyrkkä polvikulma -> etureisidominantti vastuskäyrä. Tähän käyttöön minäkin takakyykkäilen, kantakorko apuna. Entäs ne salilla näkyvät tytöt, jotka taitaavat hangata tarkoituksellisesti kyykkyä puolijullemaisesti pakaran ja takareiden harjoittamiseksi? Näistä kun karsii pahimmat lordoosinäytelmät pois, niin kait heilläkin liikkeensä tarkoitustaan ajaa.
Hyviä pointteja. Kirjoitin jutun tosiaan etureisinäkökulmasta, ja siellä taidettiin mainitakin myös jotain jalkaliikkeiden kuninkaasta tms. Persepainotteiset kyykyt on tietenkin tarkoituksellisesti eri näköisiä, mutta niissäkin kannattaa varoa liikaa alaselän kuormitusta ja lannerankaa.
 

karstizz

Jäsen
Viestejä
159
Kannattaa kokeilla myös pinnakyykky (tai anderson squat yms.) Joko power rackissa tai ylöstyöntöpukeilta, jos saa tangon sopivalle korkeudelle. Huomattavasti turvallisempi kuin telineestä kävellen otettuna koska ala-asennon voi säätää mukavaksi jo ennenkuin lähtee laskeutumaan tangon kanssa.
 

Hullu inkkari

Jäsen
Viestejä
145
Kyykyn tarpeellisuudesta kehonrakennuksessa puhuttaessa minulle tulee aina ensimmäisenä mieleen kuusinkertainen Mr. Olympia Dorian Yates joka ei kyykännyt.
 

Panzerschwein

Jäsen
Viestejä
110
Tästähän on taas kerran toisaalla käynnissä melkoinen debatti. Yllättävän paljon saadaan tunteita kuohumaan kuntosaliharjoitteesta keskustelemalla.
 

Tomi Takamaa

Salille.com
Viestejä
949
Tästähän on taas kerran toisaalla käynnissä melkoinen debatti. Yllättävän paljon saadaan tunteita kuohumaan kuntosaliharjoitteesta keskustelemalla.
Näin on. Kyykky herättää tunteita. Äänekkäin osapuoli on se, jolle kyykky on ollut aina helppoa mittasuhteiden ja liikkuvuuden puolesta. Heiltä luultavasti puuttuu kyky käsittää, että se ei kaikille ole ihan niin helppoa.
 

Pieru

Jäsen
Viestejä
959
Mikähän muuten tässä on, kun näitä moninivel-liikkeitä käytettän jonkun yksittäisen lihaksen eristämiseen? Jos puhumme kyykystä, miksi yrittää eristää etureisi, kun ei se ole edes mahdollista. Pääsuorittajana kyykyssä on kumminkin ihan muu lihas kun etureisi. Ethän sinä penkissäkään saa ojentajien työtä pois :D Ja edelleen jotkut puhuvat että penkkaavat VAIN rintalihaksilla.

MUTTA ymmärrän kyllä että kyykystä tehdään ENEMMÄN etureisi painotteista. Eli selkä pystyssä, polvea eteen jne. Kaikille tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, joten miksi ei tekisi kyykkyä vain jalkaliikkeenä ja siihen päälle eristävät liikkeet?
 

Tomi Takamaa

Salille.com
Viestejä
949
Mikähän muuten tässä on, kun näitä moninivel-liikkeitä käytettän jonkun yksittäisen lihaksen eristämiseen? Jos puhumme kyykystä, miksi yrittää eristää etureisi, kun ei se ole edes mahdollista. Pääsuorittajana kyykyssä on kumminkin ihan muu lihas kun etureisi. Ethän sinä penkissäkään saa ojentajien työtä pois :D Ja edelleen jotkut puhuvat että penkkaavat VAIN rintalihaksilla.

MUTTA ymmärrän kyllä että kyykystä tehdään ENEMMÄN etureisi painotteista. Eli selkä pystyssä, polvea eteen jne. Kaikille tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, joten miksi ei tekisi kyykkyä vain jalkaliikkeenä ja siihen päälle eristävät liikkeet?
Ööö, ei kyse ole mistään eristämistä, vaan siitä, että vapaa takakyykky on joillekin täysin tyhjä arpa. Se ei kehitä mitään, jos ainoa kotiinvieminen on kipeä alaselkä ja ennen pitkää välilevyongelmat.

Mä en tiedä miten olisin pukenut tämän paremmin sanoiksi tuohon juttuun.

Mä oon nähnyt himokyykkääjiä, joilla on

A) iso perse ja puikkojalat
B) isot jalat ja lättäperse
C) isot jalat ja iso perse
 

Pieru

Jäsen
Viestejä
959
Ööö, ei kyse ole mistään eristämistä, vaan siitä, että vapaa takakyykky on joillekin täysin tyhjä arpa. Se ei kehitä mitään, jos ainoa kotiinvieminen on kipeä alaselkä ja ennen pitkää välilevyongelmat.

Mä en tiedä miten olisin pukenut tämän paremmin sanoiksi tuohon juttuun.

Mä oon nähnyt himokyykkääjiä, joilla on

A) iso perse ja puikkojalat
B) isot jalat ja lättäperse
C) isot jalat ja iso perse

Öööö minä kommentoin tuota teidän yllä käymää keskustelua missä viitattiin erään toisen foorumin keskusteluun.

Se on totta että joillekkin ei kyykky sovi. Itsellä kyykky on älytön selkäkyykky, mutta silti parhaimmat ETUreisigainssit sain sillä, kun keskityin vaan turvallisesti nostamaan sarjapainoja. Mitään etureisi pumppia / tuntumaa en kyykkyllä ole saanut, mutta silti kyykkyprogen aikaan eniten massaa ottaa etureidet. On nää jänniä juttuja!

Bodausmielessä mikään liike ei tietenkään ole välttämätön, ja jos jos joku liike KOSKEE, etsi sille korvaavan.

E: Eli kyllä olen kanssasi samaa mieltä. Oma kommentointi liittyy siis siihen, että se ylitiöpäinen tuntuman tavoittelu johonkin tiettyyn yksittäiseen lihakseen on turhaa, kun kyseessä on moninivel-liike.
 
Viimeksi muokattu:

PATU

Jäsen
Viestejä
27
Kaikilla se kyykky jotenkin menee etureisille, ei semmosia välityksiä olekkaa että pystyisi polven ojentamaan pakaralla tai selällä. Kuitenki monille on välityksien puolesta parempi kyykätä smithissä jos reisiä haluaa kasvattaa.

Itellä ei parhaat välitykset oo kyykkyyn, kun selkä on reiden kanssa lähes saman pituinen, joten selän kulma kallistuu väkisinkin eteen. Saan kuitenkin kyykyn menemään hyvin myös etureisille. Polvia ulos viemällä saa hiukan parannettua selän kulmaa.
 

Pieru

Jäsen
Viestejä
959
Kaikilla se kyykky jotenkin menee etureisille, ei semmosia välityksiä olekkaa että pystyisi polven ojentamaan pakaralla tai selällä. Kuitenki monille on välityksien puolesta parempi kyykätä smithissä jos reisiä haluaa kasvattaa.

Itellä ei parhaat välitykset oo kyykkyyn, kun selkä on reiden kanssa lähes saman pituinen, joten selän kulma kallistuu väkisinkin eteen. Saan kuitenkin kyykyn menemään hyvin myös etureisille. Polvia ulos viemällä saa hiukan parannettua selän kulmaa.

Itellä vähän sama. Jos haluan pitää esim selkää edes jotenkin pystyssä, jalat pitää olla helvetin leveällä. Silti selkään kulmaa tulee, mutta ei niin pahastii kippaa eteen. Tykkään kuitenkin kyykätä ja kun voimailee, ei sillä visuaalisella puolella ole paskaakaan väliä. Kunhan on turvallista.
 

Panzerschwein

Jäsen
Viestejä
110
Itse olen ollut aina huono kyykkääjä. En tiedä, onko se henkistä, huonojen välitysten syytä vai liiallisesta muusta treenaamisesta johtuvaa tukkoisuutta ja hermotuksen pilaamista. Ehkä eniten viimeisintä.
 

Rautaveli

Jäsen
Viestejä
439
Kyykkäsin 10v, ja sitten hommalle tuli stoppi alaselän hajottua vedossa.
Nyt on menty jo vuosikaupalla pelkillä hackilla, prässillä, kapealla smith-kyykyllä ja kinttukoneilla ynnä muilla. Jalat kehittyvät hyvin - tai no eivät ainakaan kutistu kyykky-ajoista, ja kaikki vittumaiset voimanostoon liittyvät ainaiset vaivat ovat poissa.
Tuloksilla ei pääse enää leuhottamaan, mutta mitäpä tuolla on väliäkäön, kun olen aina harrastanut lajia ulkonäön enkä tulosten takia.
Ennätykset tuli tehtyä, ja sehän riittää. Ei niitä kovia tuloksia tarvitse mielestäni moneen kertaan tehdä, jos on olemassa oleviin tyytyväinen. Aika aikaansa kutakin, terveyskin on ihan kiva juttu, samoin kuin pitkä ura lajin parissa.
Liian moni reuhtoo itsensä paskaksi muutamassa vuodessa ja hylkää koko touhun.

Läpi elämän, siitä se lähtee.
 

Bronson

Jäsen
Viestejä
572
Itse olen ollut aina huono kyykkääjä. En tiedä, onko se henkistä, huonojen välitysten syytä vai liiallisesta muusta treenaamisesta johtuvaa tukkoisuutta ja hermotuksen pilaamista. Ehkä eniten viimeisintä.
Pystybaarissa ei kysellä kyykkytuloksia, niin väliäkö tuolla.

Puolivakavissaan, enpä oo itekään varsinaisesti painoilla päässyt juhlimaan, vaikka joskus yritinkin vn-syvyisessä low barissa kehittyä. Lonkat huusi hoosiannaa vaikka miten viilaili tekniikkaa ja kroonistuneeseen kipukierteeseen kyllästyneenä vihelsin pelin poikki. Nykyään venyttelen pelkkää syvää high baria (sopivilla, eli pienillä kuormilla), että pysyy liikkuvuus yllä.

Nimim. Kyykky samalla tasolla kuin puolet kevyemmillä naisnostajilla, eikä ees hävetä.
 

Panzerschwein

Jäsen
Viestejä
110
Pystybaarissa ei kysellä kyykkytuloksia, niin väliäkö tuolla.

Puolivakavissaan, enpä oo itekään varsinaisesti painoilla päässyt juhlimaan, vaikka joskus yritinkin vn-syvyisessä low barissa kehittyä. Lonkat huusi hoosiannaa vaikka miten viilaili tekniikkaa ja kroonistuneeseen kipukierteeseen kyllästyneenä vihelsin pelin poikki. Nykyään venyttelen pelkkää syvää high baria (sopivilla, eli pienillä kuormilla), että pysyy liikkuvuus yllä.

Nimim. Kyykky samalla tasolla kuin puolet kevyemmillä naisnostajilla, eikä ees hävetä.

Noh, eiköhän teikäläisen painot ole kuitenkin reilusti omiani isommat. Tietysti painatkin varmaan ainakin 20 kiloa enemmän.
 

paha ihminen

Jäsen
Viestejä
23
Uttihan sanoi jossain podcastissa että hänen treeniuransa suurin virhe oli tehdä vuosikaudet vapaata takakyykkyä, vaikka se ei hänen välityksilleen ole hyvä liike reisien kasvatukseen.
 
Ylös