Tennis & Golfkyynärpään kroonisoituminen.

poijankossi88

Jäsen
Viestejä
105
Nythän en 100% pysty sanomaan, että onko omalla kohdalla kyseessä kummastakaan vaivasta, mutta lääkärissä olen pari kertaa käynyt vuosien 2013-2016 välillä ja tällä toisella kerralla saatiin (2016) diagnoosis golfkyynärpää ilman mitään suurempia tutkimuksia. Röngtenissä kävin 2013-2014, silloin sielä ei näkynyt ulkosia vammoja, eikä luustossa mitään. Kuvissa sielä pitäis olla kaikki kohdalla.

Tämä oikean käden "gollffari" ei ole itellä mikään uusi vaiva. Alkoi joskus 2013 ja sen jälkeen mä vielä sitä ahkerasti kuntouttelin kuminauhoilla ja erilaisilla jumppaohjeilla vuoteen 2016 ja silloin taas tuli paha vaihe. Otin pari sarjaa dippi punnerruksia ja sen jälkeen illalla jääty käsi ja kesti 2 päivää että pysty edes haarukkaa laittaa suuhun. Kesti tasan 5-6kk käsi normi kuntoon. Sen jälkeen olen tehnyt vaan yksittäisiä ojentaja treenejä erittäin harvakseltaan, jotta olen pahat vaiheet voinut välttää.

Suoraan sanottuna mulla raa-at ojentaja liikkeet ja raa-at koukistaja liikkeet ollut pannassa oikean kädenosalta 7-8 vuotta. Ranskalaistapunnerrusta oikea käsi ei ole kestänyt tehdä 7 vuoden aikana kuminauhaa kovemilla vastuksilla, samaten iskuja (nyrkkeily säkin hakkaaminen) Siihen riittää 1 minutti, niin käsi on 4 viikkoa jäkissä ja toiminta kyvytön. (vähän tuntuu että iskunvaimenusta ei ole enää)

Tämä ollut syy miksi mä penkkaan pääasiassa leveällä otteella, leveällä se saattaa vaan isoilla painoilla mennä vähän helläs, mutta harvemmin kauhena kipees, joten olen leveällä pystynyt harrastaa penkki punnerruksia suhteelisen kivuitta. Nyt parin viikon aikana innostuin taas tekee muutamia raaka rinnallevetoja ja päänpääle punnerruksia ja jopa kapeeta penkkiä (merkki-otetta kämmen kapeammalla). Huomasin eilen illalla, että vähän meni taas ojennus helläs oikealta puolelta. Treeneissä ei tuntunut kuitenkaan. Tämä oikea käsi on jäänyt NS kroonises ja tönkös ja tuola julkisella puolella ne ei sitä juuri ala tutkimaan, joten mä olen pelanut sillä siiitä asti tuntuman mukaan.

Mulla on ollut kyynärpäitten kanssa jo salin aloitu saikoina enempi ongelmia, olisko sielä ihan kyynärpään rakenteissa jotain? Vasemassa oli joskus samantyyppinen vaiva, mutta se parani täysin kuntoon vuodessa. Oikea käsi ei ole ikänä palautunut ja se on aina jäänyt epästabiilis ja jäykäs. Vaikka se ei kipuilis, niin se ei tunnu niin vakaalta kuin vasen käsi. Parhaiten kai osais sanoa, että se on vähän kun sieltä puuttuis NS iskunvaimentimet kokonaan. Viimeisin täys jäätyminen (eli käsi kirjaimellisesti jäätyy paikalle tapahtui viuona 2016) Sen jälkeen mä olen todella harkitusti sillä tehnyt enää mitään ojentajia. TK lääkäri osas sillei kokeelisesti sanoa että kyse olis golffarista. Itse vähän epäilen diagnoosia, kun olen lukenut, niin mikään golffari ei pitäis kestää 8 vuotta.

Ite mitä olen epäillyt, niin sielä olis tullut repeytymiä, että kudos olis jäänyt arpikudokses ja sen takia jäänyt käsi jäykäs ja NS iskunvaimentimet/elastisuus olis hävineet.

Muitakin urheiluvammoja (revähdyksiä) on vuosien aikana tullut ja sattunut, mutta ne on ainakin voimallisesti kuntoutuntu ajan kanssa ja tehdessä entiselleen. Oikea käsi on jäänyt NS ikuises paskas.
 

Bronson

Jäsen
Viestejä
453
Tennari on ollu molemmissa käsissä samaan aikaan, kesti muuten pitkään että hellitti. Golfkyynärpääoiretta on ollu nyt toista vuotta ja alkaa sekin vitsi vanheta. Ainoa mikä omalla kohdalla auttaa, on totaalilepo (ei tule pidettyä). Jatketaan harjoituksia näin, kunnes jotain räjähtää tuhannen paskaks.
 

Sheikki

Jäsen
Viestejä
108
Tuttu vamma tuokin, viheliäisen tuntuinen kipu on. Semmoinen ihme erilainen juiliminen. Itsellä parani kortisonipiikillä ja muutaman viikon totaalilevolla. Tosi varovainen tuon kanssa tosiaannii. Ei sitten niin mitään rasitusta 2 viikkoon. Maitopurkkia saa nostaa max. Jos kroonistuu niin ei naurata se.
Pelikaveri kertoili samaa vaivaa ja lääkäri oli tuumannut ettei tämmöisiin mikään manipulointi auta. Oli kuitenkin mennyt jollekkin tunnetulle kalevalaiselle jäsenkorjaajalle ja muutaman kerran jälkeen oli ukko väännellyt niin vaiva paranni eikä edes uusinut.
 

poijankossi88

Jäsen
Viestejä
105
Ite en ole ikänä kortisoli piikkiä hakenut, koska lääkäri ajat meni yleensä ei kiireelisenä 4-6kk päähän ja silloin akuuttia vaivaa ei enää ollut. Kortisooni piikistäkin taitaa vaan olla itse harmia, koska sehän on katabolinen. Kyllä mä muistan ne päivät kun vessareissut ja ruokailut hoidettiin yhdellä kädellä. Se oli sellainen oikea hermospasmi, kun sähkövoltti olis mennyt koko olkavarren läpi. Siksi sitä oli kipeimillä edes vaikea paikantaa, mutta sitten puolikipeenä yksi lääkäri osas sen paikanataa enempi golffaris.

Tämä on vaiva on kestänyt 8 vuotta. Se on varmasti kroonisoitunut. Ei kuitenkaan enää ole mikää nuori tai ammattiurheilija. Mä nykyään luen tuota kättä. Katon vähän onko se miten hyvä ja joskus uskaltaa sitten jonkun ojentaja liikkeenkin tehdä, ilman että siitä tulis pahempii seuraamuksia.

Korona sulun aikaan 2020 talvella huomasin että kun kotona 40-42.5kg painoja, niin aloin tekee volyymi pysätreitä. Teinko niitä yhteensä 104 kappaletta 10x10 sarjoissa pari treeniä. Oli sen jälkeen kuukauden että ei pystynyt punnertaa oikealla kädellä. Sitten siiryin tekee raaka tempasuja, niin niitten kanssa ei enää kyynärpää haitanut.

Sen voin sanoa että en tule ikänä päänpääle mitään 100kg+ tuloksia kapealla punnertaa. Ojentajat onkin jääneet aivan suhteettoman heikos verrattuna muuhun kroppaan. Toisaalta penkkiä itsessään mä olen tehostanut sitten vahvistamalla rintaa, olkapäitä ja yläselkää äärimäisen pitäväs. Heikot ojentajat kyllä varmasti vie pohjat siltä, että vois joskus kuvitella saavansa 160kg+ tuloksia. Sellainen vaatis monipuolisempaa treeniä.
 

Rautaveli

Jäsen
Viestejä
431
Täällä on ollu vuosien varrella kaikki pallopelikyynärpäät mitä tähän syntiseen ruumiiseen nyt ikinä mahtuukaan.

Noin lyhyesti ja tyhjentävästi vastaten, mikä on käypä hoito: AIKA.

2v, ja tenniskyynärpää sammuu yleensä itsestään.

Mutta: omalla kohdalla on auttanut parhaiten r o s k a v o l y y m i, eli jätetään ne ihmiskehoa eniten kuormittavat raskaat liikkeet kausiluontoisiksi ja pääosa treenistä on sitä pitkää sarjaa ja sopivaa painoa pitkillä lihasta loppuun saakka venyttävillä ja supistavilla liikkeillä.

Minusta sen sanoo jo järkikin, että esimerkiksi helposti ymmärrettävät eteen kääntyneet punnertajan olkapäät aiheuttavat miljoona muutakin perseasentoa ihmisruumiissa, koska lihakset ovat lyhyet ja kasaan vetäytyneet, ja samoin on periaatteessa jänteiden laita. Liikkeet ovat vajaat ja ruhon perusasento kiertyy milloin millekin korkkiruuville ja kyttyrälle.

Toimii ajatusmalli toimii käsivarsienkin suhteen - ja erityisesti ajatellen tenniskyynärpäätä.

T. Jäsen Korjaaja🐵
 

Bronson

Jäsen
Viestejä
453
omalla kohdalla on auttanut parhaiten r o s k a v o l y y m i, eli jätetään ne ihmiskehoa eniten kuormittavat raskaat liikkeet kausiluontoisiksi ja pääosa treenistä on sitä pitkää sarjaa ja sopivaa painoa pitkillä lihasta loppuun saakka venyttävillä ja supistavilla liikkeillä.
Tässä nähdään, että käypä hoitomuoto ei oo kaikille sama. Mä veivasin kuminauha-ja käsipainojumppaa räpylöille pari kertaa viikkoon tollasen 100-200 toistoa per sessio (sarjat oli kaikkea väliltä 10x10 ja 1x100), välillä ihan failureen asti ja välillä niin keveillä vastuksilla, ettei tullu edes pumppia. Tilanne ei parantunut yhtään, oikeastaan vaan paheni.

Akuuttivaihe meni vasta sillä ohi, kun jätin käsien ojentelun ja koukistelun erikseen ihan minimiin useammaksi kuukaudeksi ja tein vaan isot perusliikkeet yläkropalle, enkä muuta. Totaalilepo olis auttanu varmasti vielä enemmän, mutta kuka vittu semmosia malttaa.

Aika tähän(kin) on varmasti se isoin apu. Nykyään voi vetää jo leukaa ilman lisäpainoja myötäotteella, siinä missä viime vuonna ei pystyny edes roikkumaan pelkällä omapainolla millään otteella, kun vesi valu silmistä.

Vammojen kuntouttelu ja vaivojen hoitaminenkin on niin helvetin yksilöllistä ja kannattaa kokeilla vähän kaikkea, ainakin näin empiirisen kokemuksen mukaan. Omat olkapäät sain kuntoon tekemällä just sitä, mitä ei yleisesti suositella, eli punnertamalla täydellä liikeradalla aivan vitusti (sekä määrää että kiloja) niskan takaa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL.

Jäsen
Viestejä
16
Mie puolestani lopetin niiden käytön, kun ne tosiaan peittää tuntemuksia ja oireet vaan paheni pitkällä aikavälillä. Oikeastaan enää ranskalainen punnerrus on sellainen, jossa olen varuilta pitänyt.
 

Mutant Master

Jäsen
Viestejä
217
Löytyy kyllä ilkeitä kohtia tuolta kyynärpään alueelta, forkun yläpuolelta ja brachialiksesta kun peukalolla hieroo. Onkohan noita turvallista ominpäin hinkata vai pahentaako vaan mahdollisia tulehduksia? Tuntus akuutisti ainakin helpottavan.
 

Mutant Master

Jäsen
Viestejä
217
Löytyy kyllä ilkeitä kohtia tuolta kyynärpään alueelta, forkun yläpuolelta ja brachialiksesta kun peukalolla hieroo. Onkohan noita turvallista ominpäin hinkata vai pahentaako vaan mahdollisia tulehduksia? Tuntus akuutisti ainakin helpottavan.
Tämä kipeiden kohtien hinkkaaminen on auttanut nyt tähän mennessä paremmin mitä mikään venyttely tai huoltavat liikkeet. Oman osansa tekee varmasti myös että suora käsitreeni on loistanut tällä viikolla poissaolollaan ja kaikessa muussa vetoremmit tai rannesiteet. Jokohan sitä kohta uskaltas koittaa vastaoteleukoja ja käsien pumppailua..
 

poijankossi88

Jäsen
Viestejä
105
No täähän se. Vaikuttaa vielä eniten yläkerran vetävään lempiliikkeeseen, eli leuanvetoon. Kyllä syö miestä.
Ylätalja leveällä ja remmien kanssa niin ei ota. Vähän kapeamalla ja ilman remmejä niin se rassaa kyllä tuota. Jos kyynärvaiva pahimillaan, niin leveellä otteella on remmien kanssa pystynyt yljätaljaa vetelee suhteelisen kivuttomasti. Tietty jos käsi on ihan jäkissä, niin silloin ei voi tehdä mitään. Samaten kulmasoutu tangolla levelällä ja remmeillä on aika hyvä, mutta käsipainoilla voi olla pirullinen. Mä en ite leuanvetoja tee, en osaa sanoa, mutta veikkaan että mekansimi vähän sama kuin ylätaljassa.
 

poijankossi88

Jäsen
Viestejä
105
Täällä on käytössä välillä jopa kahdet kyynärtuet päällekkäin, kun pitää käsitellä jotain (itselle) todella raskasta.
En omista yksiä hyviä, siksi tämä kahdet.
Kyllä ne vihlontaa vähentää, ja jopa poistaa.
Itellä toi apteekin kyynärtuki. Se on tennis ja golfkyynärpää tuki. Se on vielä parempi kuin aikaisempi. Tosin vähän isompi työ laittaa pääle, mutta se pysyy treenin ajan yllä tehokkaasti. Sitten kannattaa muuten kahtoa hommaako oikean kokoisen. Itelle mahtui toi L koko, mutta se meni aika tiukalle. Monissa apteekeissa ei myydä kuin M kokoa. Jos on iso forkku niin joutuu ostaa jostain erikoisliikkeestä. Silloin hintakin on aika paljon isompi. Toi apteekin tuki oli joku 20€. Veikkaan että tällä saitilla sen verran isoja ukkoja että ei mene toi L kokokaan pääle.
 

Lapa mato

Jäsen
Viestejä
14
Minä olen vähentänyt toistuvia ja kevyitä liikkeitä, joissa kyynerpää saa epä luonnollista liikehdintää.
Apuna ollut hammer tyyppinen liike, jossa kyynervarsi on luonnollisessa asennossa. Kuin pitäisi lyijytäytekynää puristuksessa kädessä ja siitä pikku hiljaa isommailla painoilla ja kulmaa vaihdellen.
Vanhaa olkapäävammaa, jossa myös kyynärpää kiertyi yliluonnoliseen kulmaan (lääkäri sanoi noin) olen hoitanut saamieni ohjeiden mukaan.
 
Ylös