Yleistä keskustelua ja kysymyksiä ruokavalioista

  • Keskustelun aloittaja Bulk
  • Aloituspäivämäärä

Bulk

Jäsen
Viestejä
126
Ajattelin avata ketjun koskien yleisesti ruokavalioita ja ravitsemusta.

Aloitan omalla kysymyksellä koskien ruokailua. Pohjustuksena olen 24v mies ja harrastan punttisalia omaksi ilokseni jonkinlaisena tavoitteena kasvattaa voimaa sekä lihasta. Treenaan 3-5 kertaa viikossa fiiliksen mukaan panostaen isoihin liikkeisiin vapaalla tangolla. Lisäksi käyn päivittäin kävelylenkeillä muutaman kilometrin verran koiran kanssa. Kuten treeneissä niin myös ruokailussa arvostan yksinkertaisuutta. Teen perinteistä kotiruokaa aina 2-3 päiväksi kerrallaan ja syön 2 lämmintä ateriaa päivässä. Muuten ruokavalioni koostuu kaurahiutaleista, kauraleseistä, maitorahkasta, raejuustosta, marjoista sekä hedelmistä.
Eli tiivistettynä onko jotain korjattavaa tai lisättävää jos ruokavalion runko on seuraava:
aamupala: kaurahiutaleita, raejuustoa, mustikoita
lounas: kotiruokaa
välipala: maitorahka, banaani
päivällinen: kotiruokaa
iltapala: kauraleseitä, maitorahka, mustikoita

Tällä systeemillä olen saanut oman ruokahävikkini ja kauppalistojen kanssa pelaamisen minimiin kun aamupala, välipala ja iltapala on vakiot. Ainoastaan lämmin ruoka vaihtelee. Lisäksi käytän monivitamiinia, zma ja palkkari joita en tuohon listannut.
 

Tomi Takamaa

Salille.com
Viestejä
949
No varmasti tuolla pärjää ja kehittyy, mutta toki sillä edellytyksellä, että jokaisella noista aterioista saat sen ~30–40 grammaa proteiinia. Tyypillisesti, kun joku lähettää mulle ruokavalionsa näytille, niin siellä saattaa olla kolme hyvää ateriaa, mutta sitten aamiainen on tyyliä "leipää vähän leikkelettä ja jugurttia", ja sitten iltapalalla about sama setti. Eli proteiinia on tyypillisesti todella vähän parilla aterialla.

"Kotiruokaa" voi siis olla 200 g lihaa ja iso keko makaronia tai sitten toisessa ääripäässä tyyliin hernekeittoa.
 

Bulk

Jäsen
Viestejä
126
No varmasti tuolla pärjää ja kehittyy, mutta toki sillä edellytyksellä, että jokaisella noista aterioista saat sen ~30–40 grammaa proteiinia. Tyypillisesti, kun joku lähettää mulle ruokavalionsa näytille, niin siellä saattaa olla kolme hyvää ateriaa, mutta sitten aamiainen on tyyliä "leipää vähän leikkelettä ja jugurttia", ja sitten iltapalalla about sama setti. Eli proteiinia on tyypillisesti todella vähän parilla aterialla.

"Kotiruokaa" voi siis olla 200 g lihaa ja iso keko makaronia tai sitten toisessa ääripäässä tyyliin hernekeittoa.
Proteiinin saantia seuraan ja lasken joten tuo kotiruoka on 90% ajasta joko jauhelihaan tai kanaan perustuvaa. Ruokajuomana toimii maito.
 

Rautaveli

Jäsen
Viestejä
439
Tässä olisi hakusessa joku, joka opettaisi meikäläiselle pöytätapoja. Esimerkiksi Tikka voisi saada meikäläisestä uuden pöntön🐒, jos kiinnostaa, tai joku muu.
Onko Tomilla miten aikaa ja mielenkiintoa? En ole viitsinyt kysellä, kun on varmaan kädet suht' täynnä juuri nyt. Vai joko helpottaa?

Osaan kyllä syödä:

1.paljon
2.aika oikeinkin
3.ihan väärin
4.liian vähän
5.mitä sattuu
6.yöllä salaa

Eli suht' täydellinen tyhjä taulu haasteita kaihtamattomalle.🤩

Vai oliko tää edes seuranhakulanka?

Määrät ja rytmitys on se meikäläisen haaste.
 

Tomi Takamaa

Salille.com
Viestejä
949
Joka aterialla 30–40 g proteiinia, riippuu toki miten iso äijä olet. Treenin jälkeen päivän isoin hiilarimälli. Ja lämpimille tutuille sopivasti. Muut safkat nälän mukaan. Öisin kannattaa nukkua.:haba_:
 

Rautaveli

Jäsen
Viestejä
439
Joka aterialla 30–40 g proteiinia, riippuu toki miten iso äijä olet. Treenin jälkeen päivän isoin hiilarimälli. Ja lämpimille tutuille sopivasti. Muut safkat nälän mukaan. Öisin kannattaa nukkua.:haba_:
Siis minä vai - vai yleensä? Miehän oon nyt vaan 90kg siima, oon fillaroinu kaikki valkoset kivilihat pois.😪
Talvella sitten taas 120kg /65cm taikinatykit kehiin?🤩
 

Ojentaja

Jäsen
Viestejä
39
Itse olen ensimmäistä kertaa testaamassa semi-VHH tyylistä ruokavaliota ja sitä, miten se vaikuttaa voima ja energiatasoihin. Se mitä olen lähes jokaisen suusta kuullut, että treenaaminen ei onnistu samalla lailla ns semi-vhh:ssa, on ainakin omalla kohdallani ollut toistaiseski palturia. Päivän ainoat hiilarit, mitä olen viikon aikana ottanut, on tullut hyppysellisestä kauraleseitä, lisuke vihanneksista/kasviksista ja marjoista. Treeniä ennen vedän maltoa 30g ja treenin aikana 30g. Veikkaan, että päivän hiilarit ei ole paljoa yli 100-130g (riippuen päivästä). Oma paino noin 92kg (fyysistä duunia +treenejä sen 6krt. viikko), että siihen voi vähän suhteuttaa tota hiilarin määrää.

Treeni on kulkenut ihan normaalisti. Itseasiassa ainakin näin aluksi on tuntunut, että treeneissä on jopa enemmän virtaa (johtuukohan siitä, että hiilaripommit tulee vedettyä ennen treeniä ja treenin aikana?). Meinasin tässä sen verran tota ainakin pitää yllä, että näen, mitä kaikkia vaikutuksia tällä on ja milloin kroppa "väsähtää", vai väsähtääkö edes ylipäätänsä. Paino nyt pudonnut sen vajaa 2kg viikossa, sekin toki nyt vain aluksi oli nesteiden poistumista ja rasva/protskubalanssin hakemista, mutta nyt tasaantunut ja paino pysyy todennäköisesti stabiilina, koska tulee tuota hiilarivajetta korvattua proteiinilla ja rasvoilla (mm. erinäisiä pähkinöitä, hampunsiemenöljyä, oliiviöljyä ja seesamiöljyä ja toki lohta, sekä punaista lihaa tulee syötyä enemmän kuin normaalisti).

Tätä kaavaa nyt meinasisn sitten tosiaan pitää jonkun aikaa. Jos ei tule mitään erityisiä ongelmia tän "hiilarivajeen" kanssa niin lisään vähän haastetta kropalle ja vedän aamupalan sijasta pelkästään kupin kahvia. Eli vedän joka aamu vielä "minipaaston".

Ihan mielenkiintosita nähdä, miten kroppa reagoi, kun tässä on vajaa nelkytvuotta käyttänyt hiilaria pääsääntöisenä energian lähteenä. Lisättyä sokeria olen toki vältellyt jo reilusti yli kymmenen vuotta, mutta en kyllä hiilareita koskaan.
 

Tomi Takamaa

Salille.com
Viestejä
949
Itse olen ensimmäistä kertaa testaamassa semi-VHH tyylistä ruokavaliota ja sitä, miten se vaikuttaa voima ja energiatasoihin. Se mitä olen lähes jokaisen suusta kuullut, että treenaaminen ei onnistu samalla lailla ns semi-vhh:ssa, on ainakin omalla kohdallani ollut toistaiseski palturia. Päivän ainoat hiilarit, mitä olen viikon aikana ottanut, on tullut hyppysellisestä kauraleseitä, lisuke vihanneksista/kasviksista ja marjoista. Treeniä ennen vedän maltoa 30g ja treenin aikana 30g. Veikkaan, että päivän hiilarit ei ole paljoa yli 100-130g (riippuen päivästä). Oma paino noin 92kg (fyysistä duunia +treenejä sen 6krt. viikko), että siihen voi vähän suhteuttaa tota hiilarin määrää.

Treeni on kulkenut ihan normaalisti. Itseasiassa ainakin näin aluksi on tuntunut, että treeneissä on jopa enemmän virtaa (johtuukohan siitä, että hiilaripommit tulee vedettyä ennen treeniä ja treenin aikana?). Meinasin tässä sen verran tota ainakin pitää yllä, että näen, mitä kaikkia vaikutuksia tällä on ja milloin kroppa "väsähtää", vai väsähtääkö edes ylipäätänsä. Paino nyt pudonnut sen vajaa 2kg viikossa, sekin toki nyt vain aluksi oli nesteiden poistumista ja rasva/protskubalanssin hakemista, mutta nyt tasaantunut ja paino pysyy todennäköisesti stabiilina, koska tulee tuota hiilarivajetta korvattua proteiinilla ja rasvoilla (mm. erinäisiä pähkinöitä, hampunsiemenöljyä, oliiviöljyä ja seesamiöljyä ja toki lohta, sekä punaista lihaa tulee syötyä enemmän kuin normaalisti).

Tätä kaavaa nyt meinasisn sitten tosiaan pitää jonkun aikaa. Jos ei tule mitään erityisiä ongelmia tän "hiilarivajeen" kanssa niin lisään vähän haastetta kropalle ja vedän aamupalan sijasta pelkästään kupin kahvia. Eli vedän joka aamu vielä "minipaaston".

Ihan mielenkiintosita nähdä, miten kroppa reagoi, kun tässä on vajaa nelkytvuotta käyttänyt hiilaria pääsääntöisenä energian lähteenä. Lisättyä sokeria olen toki vältellyt jo reilusti yli kymmenen vuotta, mutta en kyllä hiilareita koskaan.
Parhaimmat treenit tulee itse vedetyä aina aamupäivästä pelkän protsku-rasva-aamiaisen jälkeen.
 

Pieru

Jäsen
Viestejä
959
Itelle ruokavalio on ollu varmaan viimeset 10 vuotta todella simppeliä: Syön kun nälkä ja mitä haluan. Määrät vaihtelee sitten sen mukaan, oonko laihiksella tai en.

Ei varmasti optimaalisin lihas / voimakasvua silmällä pitäen, mutta selkeästi vähiten stressaavatapa toteuttaa. Koitan toki proteiinia syödä enemmän kuin "tavis", mutta en sitäkään sen kummemmin mieti.

Tyttökaveri tekee hyviä ja lihapitoisia "kotiruokia" ja laitan sekaan raejuustoa, niin varmaan nuo aika hyvin täyttää ne kuuluisat bodyruoka termit.
 

Tomi Takamaa

Salille.com
Viestejä
949
Mitä enemmän ikää tulee mittariin, sen vähemmän sitä jaksaa kiinnostaa, että näkyykö siellä rannalla se sixpack vai rehellinen dad body. Tuo ulkonäkö ei mua tuohon touhuun enää jaksa motivoida niin paljon kuin se, että asettaa jonkun sopivan ison 10 kg ja 2 kuukautta -tyylisen haasteen ja yrittää päästä siihen.

Tai vaihtoehtoisesti kolmen vuoden takainen pizzadieetti, kun tiputin kuukaudessa 5 kg syömällä joka päivä pizzan. :kuola:

 

Rautaveli

Jäsen
Viestejä
439
Oot, Tomi, siinä iässä, että olet tavallaan jo ulkonäköpaineiden yläpuolella - mutta odotahan vain, muuta on luvassa; kohta olet siinä iässä, että ulkonäköpaineet iskevät uudelleen, kun joka paikka alkaa roikkumaan, nahka muuttuu kurttuiseksi, karvat putoavat pois kehosta ja alkaa tekemään mieli kustomiprätkää ja asuntoa Espanjassa.😂
 

Pampam

Jäsen
Viestejä
9
Itse olen ensimmäistä kertaa testaamassa semi-VHH tyylistä ruokavaliota ja sitä, miten se vaikuttaa voima ja energiatasoihin. Se mitä olen lähes jokaisen suusta kuullut, että treenaaminen ei onnistu samalla lailla ns semi-vhh:ssa, on ainakin omalla kohdallani ollut toistaiseski palturia. Päivän ainoat hiilarit, mitä olen viikon aikana ottanut, on tullut hyppysellisestä kauraleseitä, lisuke vihanneksista/kasviksista ja marjoista. Treeniä ennen vedän maltoa 30g ja treenin aikana 30g. Veikkaan, että päivän hiilarit ei ole paljoa yli 100-130g (riippuen päivästä). Oma paino noin 92kg (fyysistä duunia +treenejä sen 6krt. viikko), että siihen voi vähän suhteuttaa tota hiilarin määrää.

Treeni on kulkenut ihan normaalisti. Itseasiassa ainakin näin aluksi on tuntunut, että treeneissä on jopa enemmän virtaa (johtuukohan siitä, että hiilaripommit tulee vedettyä ennen treeniä ja treenin aikana?). Meinasin tässä sen verran tota ainakin pitää yllä, että näen, mitä kaikkia vaikutuksia tällä on ja milloin kroppa "väsähtää", vai väsähtääkö edes ylipäätänsä. Paino nyt pudonnut sen vajaa 2kg viikossa, sekin toki nyt vain aluksi oli nesteiden poistumista ja rasva/protskubalanssin hakemista, mutta nyt tasaantunut ja paino pysyy todennäköisesti stabiilina, koska tulee tuota hiilarivajetta korvattua proteiinilla ja rasvoilla (mm. erinäisiä pähkinöitä, hampunsiemenöljyä, oliiviöljyä ja seesamiöljyä ja toki lohta, sekä punaista lihaa tulee syötyä enemmän kuin normaalisti).

Tätä kaavaa nyt meinasisn sitten tosiaan pitää jonkun aikaa. Jos ei tule mitään erityisiä ongelmia tän "hiilarivajeen" kanssa niin lisään vähän haastetta kropalle ja vedän aamupalan sijasta pelkästään kupin kahvia. Eli vedän joka aamu vielä "minipaaston".

Ihan mielenkiintosita nähdä, miten kroppa reagoi, kun tässä on vajaa nelkytvuotta käyttänyt hiilaria pääsääntöisenä energian lähteenä. Lisättyä sokeria olen toki vältellyt jo reilusti yli kymmenen vuotta, mutta en kyllä hiilareita koskaan.
Ite luin jostain että jos on vähillä hiilareilla, ja vedät ennen treeniä ns laturin hiilareita, niin se vie treeni tehoja, koska kroppa vaihtaa energian lähdettä ja se taas vie paljon energiaa? Onko tämä sitten se syklitetty ketoosi.
 

JT2021

Jäsen
Viestejä
437
Tässä olisi hakusessa joku, joka opettaisi meikäläiselle pöytätapoja. Esimerkiksi Tikka voisi saada meikäläisestä uuden pöntön🐒, jos kiinnostaa, tai joku muu.
Onko Tomilla miten aikaa ja mielenkiintoa? En ole viitsinyt kysellä, kun on varmaan kädet suht' täynnä juuri nyt. Vai joko helpottaa?

Osaan kyllä syödä:

1.paljon
2.aika oikeinkin
3.ihan väärin
4.liian vähän
5.mitä sattuu
6.yöllä salaa

Eli suht' täydellinen tyhjä taulu haasteita kaihtamattomalle.🤩

Vai oliko tää edes seuranhakulanka?

Määrät ja rytmitys on se meikäläisen haaste.
Muistaakseni sä lähdit pyöräilemään salaa - nyt syöt salaa. Keneltä ? 😜
 

Ojentaja

Jäsen
Viestejä
39
Ite luin jostain että jos on vähillä hiilareilla, ja vedät ennen treeniä ns laturin hiilareita, niin se vie treeni tehoja, koska kroppa vaihtaa energian lähdettä ja se taas vie paljon energiaa? Onko tämä sitten se syklitetty ketoosi.
Enpä ole huomannut tehojen vähenevän, vaan ennemminkin päin vastoin.
 

Rautaveli

Jäsen
Viestejä
439
Muistaakseni sä lähdit pyöräilemään salaa - nyt syöt salaa. Keneltä ? 😜
Itseltäni😂

Ja samat huomiot hiilaritankkauksesta tunti ennen treeniä. Ennemmin sieltä kyllä potkua tulee, mitä tehonvähennystä.
Siltikin ne parhaat tehot tulee kyllä edellispäivän roskaruoista, makkaraperunat, pitsat, kebapit yms.🤢
 

Kiisa

Jäsen
Viestejä
4
Treenit 1-1.5h heräämisestä aamulla. Puuro aamulla ei oikein lähde ennen treeniä. Mitäs jos hörppisi eaa+tuoremehua treenissä siten, että hh määrät vastaisivat toisiaa (pois jäänyt aamupala). Miksi tuoremehu no siksi, kun siinä hh on hiukan hitaampaa mitä esim. malto niin kestää olo parempana. Sitten muut päivän ruokailut normaalisti.
 

Pieru

Jäsen
Viestejä
959
Treenit 1-1.5h heräämisestä aamulla. Puuro aamulla ei oikein lähde ennen treeniä. Mitäs jos hörppisi eaa+tuoremehua treenissä siten, että hh määrät vastaisivat toisiaa (pois jäänyt aamupala). Miksi tuoremehu no siksi, kun siinä hh on hiukan hitaampaa mitä esim. malto niin kestää olo parempana. Sitten muut päivän ruokailut normaalisti.

Parhaiten selviää kokeilemalla.

Itse en syö välillä ennen aamureeniä mitään. Tai no, juon kyllä pari kuppia kahvia maidolla. Punaisella.
 

Kiisa

Jäsen
Viestejä
4
läninnä mietin tätä siltäkin kantilta, etä onko terveyden kannalta merkitystä juonko tuoremehua viikko talossa reippaasti vai pakotanko itteni syömään sen puuron. Ennättääkö se puuro lähteä kiertoon 1-1.5 tunnissa jne.
 
Ylös